Grondexploitaties

Waalsprong

G309 WS Groot Infra

1. Kerninformatie

Deze deelexploitatie omvat de grote infrastructurele werken in de Waalsprong. Binnen Groot Infra is ook een aantal grondtransacties van restkavels opgenomen. Tevens worden een aantal voorzieningen gerealiseerd (geluidsschermen, gemalen en persleidingen, noodzakelijke aanpassingen leidingentracés en infrastructurele aanpassingen in het kader van de ontwikkelingsprojecten).

Planexploitatie vastgesteld:   vastgesteld 11 mei 2016; omzet € 1.216.000; resultaat € 30.722.000.

Afsluiting planexploitatie:   31 december 2033.

2. Projectgegevens

Programma

Woningen

5 kavels

Parkeren

n.v.t.

Bedrijvigheid

10.000 m² bvo hotelvoorziening Knoop Lent incl station en geluidsschermen, Ovatonde

Openbare ruimte

Inrichtingsniveau middel 33,2 ha verharding en 0,9 ha uitgeefbaar

Opp. plangebied

33,9 ha.

Ontwikkelaar intern

D. Driessen

Ontwikkelaar extern

Diversen

3. Ontwikkelingen laatste jaar

Met de deelexploitatie Groot Infra zijn grote infrastructurele aanpassingen uitgevoerd: de Ovatonde, de ombouw Prins Mauritssingel, Knoop Lent met station en fietstunnels. Maar in deze deelexploitatie is ook hotel van der Valk gerealiseerd en zijn kavels verkocht voor woningbouw. De 5 kavels t.b.v. woningen op de hoek Pastoor van Laakstraat-Geldershofstraat zijn verkocht en inmiddels gerealiseerd. Voor de Spoorstraat worden mogelijkheden verkend voor een gebiedsontwikkeling daar waar eerst nog sprake was van verkoop gemeentelijk vastgoed.

De gemeenteraden van Lingewaard en Nijmegen hebben overeenstemming bereikt over de oplossing voor de verkeersstructuur in de oostflank. Begin 2019 is de SOK Dorpensingel door beide colleges voor akkoord getekend. De planvoorbereiding voor de Dorpensingel is daarmee gestart. Met de omgeving zijn al meerdere overlegsessies geweest over de deelprojecten. De provincie draagt € 2,8 mln. bij aan realisatie van het project Dorpensingel. In de SOK is geregeld dat het project vanuit deze deelgrex zal worden aangestuurd; Nijmegen is dan ook ‘penvoerder’ voor de planvoorbereiding. In de grex zijn dan ook de deelbijdragen van Lingewaard en provincie als dekking opgenomen. Het beschikbare budget is 11,4 mln. Als gevolg van hogere materiaalkosten is de investeringsraming gestegen met € 360.000. Deze kosten worden door Nijmegen en Lingewaard gedekt via de verdeelsleutel resp. 2/3-1/3. Het bestemmingsplan zal in Q1 2022 in procedure worden gebracht. De gesprekken met grondeigenaren voor aankoop om het tracé Dorpensingel te realiseren zijn gestart evenals de gesprekken met mensen uit het Vossenhol voor aankoop van enkele meters voortuin. We gaan de verkeersknelpunten inventariseren op het tracédeel Griftdijk van Citadelcollege tot aan de rotonde Keizer Hendrik VI singel. Met een integrale studie verkennen we de oplossingsrichtingen.

4. Financiën

Projectkosten

Projectopbrengsten

Per 01-10-2020

Per 01-10-2021

Per 01-10-2020

Per 01-10-2021

Verwerving

9.449.000

9.436.000

Woningbouw

653.000

653.000

Bouw- en woonrijpmaken

105.143.000

105.523.000

Niet-woningbouw

1.625.000

1.625.000

Plankosten

26.941.000

27.316.000

Overige opbrengsten

103.214.000

103.644.000

Overige

9.418.000

9.418.000

Opbrengstenstijging

0

30.000

Rente en kostenstijging

48.158.000

48.582.000

Totale kosten

199.109.000

200.275.000

Totaal geraamd

105.492.000

105.952.000

Gerealiseerd tot datum

173.126.000

175.458.000

Gerealiseerd tot datum

92.065.000

96.734.000

Gerealiseerd in periode

4.271.000

2.332.000

Gerealiseerd in periode

-7.886.000

4.669.000

Nog te realiseren

25.983.000

24.817.000

Nog te realiseren

         13.427.000

9.218.000

Geraamd eindresultaat op einddatum 31 december 2033   €   94.323.000,- Nadelig
In NCW (resultaat van heden) prijspeil 1 januari 2022      €   74.374.000,- Nadelig
In NCW resultaat exploitatie 1 januari 2021         €   72.369.000,- Nadelig
Verschil in NCW                  €      2.005.000,- Nadelig

Toelichting verschillen
De opname van de planstudie integrale verkeersaanpak Griftdijk en de planontwikkeling Spoorstraat betekent een kostenverhoging in de Plankosten van 0,4 mln. Binnen de post Bouw- en woonrijp maken zijn de te activeren rioolkosten geactualiseerd, is de aanpassing oostflank Vossenpelssestraat opgenomen, is de raming omgeving Spoorstraat bijgesteld en is de indexering van de uitvoering Dorpensingel opgenomen. Dit leidt samen tot een kostenverhoging van € 0,4 mln.  De opbrengstenverhoging van € 0,4 mln. binnen de post Overige opbrengsten is het gevolg van de bijstelling van de beschikbare en ontvangen dekkingen Dorpensingel.
Het verschil in de Rente- en kostenstijging wordt grotendeels veroorzaakt door de aanpassing van de kostenparameter in 2022 van 2% naar 3% (Stadsbegroting 2022-2025). Ook heeft er een correctie plaatsgevonden over het jaar 2020. Dit heeft een negatief effect op dit deelplan van € 0,4 mln.
Het verschil in de Opbrengstenstijging wordt grotendeels veroorzaakt door de aanpassing van deze parameter voor 2022 van 0% naar 3% (Stadsbegroting 2022-2025). Dit heeft nagenoeg geen effect op dit deelplan.

Uitgifte cijfers afgelopen en eerstvolgende jaar

Programma 2021
cfm VGP 2021

UITGEGEVEN
in 2021

Programma 2022
cfm VGP 2022

Woningen

0

0

0

5. Risico(beheersing)

In de bijlage “Risico’s programma Grondbeleid” bij dit VGP wordt het risicoprofiel vanuit de MC-analyse Waalsprong-grexen nader toegelicht.

  • Mogelijk komen er meerkosten voor de Griftdijk a.g.v. herprofilering i.r.t. de knip, extra aansluitingen, benodigde upgrade, etc.

6. Beslispunten

Geen.

7. Plangebied

Deze pagina is gebouwd op 01/14/2022 15:53:08 met de export van 01/14/2022 15:42:37